Behöver jag signera något vid återlämning?

Ja, när du lämnar tillbaka din bil ska du signera bifogat dokument ”Återlämning Unifleet” nedan. Du signerar denna tillsammans med mottagaren av bilen hos återförsäljaren.

Återlämning Unifleet

Hur bokar jag tid för återlämningstest?

När det blir dags att lämna tillbaka din leasingbil ska DEKRA genomföra ett Återlämningstest för att kolla konditionen på din bil. Kontakta DEKRAs Kundtjänst enligt nedan i god tid innan för att boka tid för återlämningstestet av bilen:

Telefon: +46 10 455 18 40, referera till ”Unifleet Återlämningstest i2i”
e-post: inspection.qm.se@dekra.com, SkrivUnifleet Återlämningstest i2i” i ämnesraden
Du kan inte boka direkt hos station eller Dekras hemsida. 

Observera att det är skillnad på kontrollbesiktning och Återlämningstest, denna text berör Återlämningstest i samband med att avtalet går ut och bilen ska lämnas tillbaka.

Kan jag förlänga mitt avtal?

Ja, om du beställt ny bil genom oss godkänner vi förlängning av ditt nuvarande avtal. Detta är villkoren för förlängningen:

  • Det krävs beställning av ny bil genom oss för att förlänga ditt nuvarande avtal.
  • Förlängningen kostar + 999 kr/mån, utöver din nuvarande månadskostnad.
  • Förlängningen gäller med samma körsträcka/år du har idag. Kör du mer än ditt avtal tillåter utgår en övermilskostnad vid återlämningen. Denna varierar mellan 12,5 – 26,5 kr/mil exkl. moms beroende på hur dyr din bil är (dyrare modell = dyrare övermilskostnad).
  • Förlängningen är på 12 månader. Om du får din nya bil tidigare än så kan du avsluta förlängningen kostnadsfritt. En månads uppsägningstid gäller

Vill du förlänga ditt avtal? Kontakta oss på info@unifleet.se eller 031 790 01 99.

Vad är bra att veta inför återlämningen?

När du lämnar in bilen ska den vara tvättad utanpå samt städad inuti. Här är en checklista med vad som ska finnas med när du lämnar tillbaka bilen:

  • Samtliga nycklar och eventuella larmdosor
  • Bilens service- och instruktionsböcker
  • Sommar- och vinterdäck på originalfälgar
  • Reservhjul och/eller däckreparationssats/punkterings-kit
  • Eventuell utrustning som låshylsa till låsbara hjulbultar,dragkroksnyckel, insynsskydd etc.
  • Eventuell fjärrkontroll till värmare
  • Eventuell inkopplad enhet för elektronisk körjournal
  • Ta ut personliga ägodelar

Vad är onormalt slitage och hur går återlämningen till?

Onormalt slitage

En bil som är använd har självklart ett slitage. Unifleet accepterar att bilen återlämnas utan extra kostnader med ett så kallat normalt slitage. Det slitage som bedöms onormalt kommer debiteras i samband med slutavräkningen av fordonet. En guideline för vad som anses vara normalt och onormalt slitage finner du här: Återlämningsguide

Test av bilen

Bedömningen av vad som anses vara onormalt slitage görs av oberoende leverantör som anvisats av Unifleet. Vi rekommenderar att kunden är med vid inspektionen. Test görs då i regel någon vecka innan återlämningen skall ske. Vart inspektionen skall ske får ni som kund information om i god tid innan återlämnandet.

Att tänka på inför återlämningen

Det är viktigt att alla lösa tillbehör till bilen såsom vinterhjul och extranyckel finns med vid återlämnandet. Om så inte är fallet kan ni debiteras för att detta saknas.

Se till att skador är åtgärdade innan återlämning om så är möjligt.

Anmäl skada till Försäkringsbolaget. Uppge skadenummer vid test om skadeanmälan är gjord.

Vart ska jag lämna tillbaka min bil?

Din bil ska generellt sett tillbaka till den återförsäljare där du hämtade bilen. Om det inte är möjligt, t.ex. pga. flytt, så kontakta oss på info@unifleet.se eller 031-790 01 99 så hänvisar vi dig till en återförsäljare där du kan lämna tillbaka bilen.