Tanka eller ladda, vad blir billigast?

BYD-Atto3-Laddar

Vi har sedan ett tag tillbaka sett kraftigt ökade kostnader på bensin och diesel, något som påverkat många i sin körning och även i valet av bil. Vi ser nu även stigande energipriser vilket gör att kostnaden för att ladda sin elbil också påverkats.

Så vad är egentligen ”bäst”? Och vad kostar det ”egentligen” att ladda elbilen nu när även elpriserna stigit? Ska man välja bil med förbränningsmotor eller elbil? Detta ska vi ta en närmare titt på.

Vi tar fyra stycken bilar som vi bygger analysen på:
– Bensinbil, Nissan Qashqai 158 hk , 5599 kr/mån
– Dieselbil, Mercedes-Benz GLB 150 hk, 5899 kr/mån
– Laddhybrid (plug-in hybrid, dvs. möjlighet att ladda med kabel och köra på el när du vill), KIA Sportage PHEV 265 hk, 5899 kr/mån
– Elbil, BMW iX1, 5999 kr/mån

Vidare räknar vi på följande bränslekostnader, förbrukning, elpriser och förbrukning av el:
– Bensin 21,5 kr/liter. Förbrukning jämförelsebil 0,64 liter/mil.
– Diesel 25 kr/liter. Förbrukning jämförelsebil 0,55 liter/mil.
– Laddhybriden går på både bensin och el varav förbrukningen blir ett viktat värde av dessa två. Vi kommer här göra antagandet att bilen drar 0,75 liter/mil när den körs på bensinmotorn och 2,2 kWh/mil när den körs på elmotorn. Vi räknar också att hälften av körningen är på bensin och hälften på el. Priset på el räknar vi på 3 kr/kWh.
– El 3 kr/kWh. Förbrukning jämförelsebil 2,2 kWh/mil.

Så vad ger detta oss om man kör tre mil enkel resa till jobbet, dvs. totalt sex mil/dag?
– Bensinbil: 21,5 x 0,64 x 6 = 82,56 kr/dag.
– Dieselbil: 25 x 0,55 x 6 = 82,5 kr/dag.
– Laddhybrid/bensin: (21,5 x 0,75 x 6/2) + (3 x 2,2 x 6/2) = 48,375 + 19,8 = 68,175 kr/dag.
– Elbil: 3 x 2,2 x 6 = 39,6 kr/dag.

Här ser vi att elbilen blir klart mycket billigare i drift trots att priset på el har stigit. Priset vi antagit på elen på 3 kr/kWh är något högre än snittpriset för augusti och september månad för elområde 3 och 4. Det som också är viktigt att nämna i sammanhanget är möjligheten att ladda ner det är billigare om man har ett rörligt elavtal som följer spotpriset/timma. Ofta, eller i stort sett alltid, är elpriset på natten betydligt lägre än på dagen, och många gånger laddar man elbilen på natten. Det gör att man kan räkna på exempelvis 1,5 kr/kWh i elpris vilket då ger låga 19,8 kr/dag.

Ovan pris på el är dock priser avseende laddning hemma eller på jobbet. Om man däremot räknar på att snabbladda på tankstationer så blir prisbilden något annat:
– El snabbladdning: 7,99 kr/kWh

Det ger oss istället följande kostnad för elbilen:
– Elbil med snabbladdning: 7,99 x 2,2 x 6 = 105,5 kr/dag.

Nu blev istället elbilen dyrast. Men detta är extremfall, majoriteten, det brukar talas om ca 80-90%, av laddningen sker hemma eller på jobb. Men det är bra att ha i åtanke, är man ofta och mycket och reser med bilen i arbetet så kommer det plocka på med kostnaden på snabbladdning.

I ovan analys har vi heller inte beaktat fordonsskatt, förmånsvärden och servicekostnader som är mycket mer fördelaktigt för elbilar. Vi har heller inte beaktat klimat och miljöaspekten där elbilen är långt mycket bättre än förbränningsbilarna, både lokalt och globalt. Se exempelvis denna artikel om effektiviteten eller denna artikel om produktion.

Vill du ha hjälp att hitta rätt bil för just dig, ditt företag och din vardag? Vi hjälper dig gärna! Tveka inte på att KONTAKTA OSS!

//John, 2022-10-04