ALLMÄNNA VILLKOR UNIFLEET LEASING & FLEET MANAGEMENT
Gällande fr.o.m. Oktober 2025
Villkoren gäller för Unifleet leasing. För information om vårt samarbete med Hedin Automotive Lease, vänligen se här istället.
1. Definitioner
Med ”Objektspecifikationen” avses upprättad specifikation över ett Objekt som är föremål för leasing enligt villkoren i Avtalet.
Med ”Kunden” avses på Avtalets första sida angivna Kunden. Med ”Leverantören” avses för ett enskilt Objekt den Leverantör/återförsäljare som angivits på Objektspecifikation som avser det Objektet.
Med ”Fleetpartner” avses Unifleet AB.
Med ”Objektet” avses varje enskilt fordon, inklusive all utrustning, enligt Objektspecifikationen som Kunden beställt och som godkänts av leasinggivaren samt Leverantören.
Med ”Avtalet” avses detta avtal inklusive bilagor.
Med ”Fleetmanagement-tjänster” avses de tjänster som tillhandahålls av Fleetpartnern kring Objektet, enligt vad som angivits i Objektspecifikationen.
Med ”Fleetavgift” avses de kostnader för Fleetmanagement- tjänster som tas ut av Fleetpartnern enligt detta Avtal inklusive bilagor.
2. Avtalstid och förlängning
Leasingperioden löper enligt vad som följer av leasingavtalet för Objektet. Detta Avtal börjar gälla den dag Kunden beställer Objektet och kan inte sägas upp i andra fall än som anges i Avtalet. Då detta Avtal upphör att gälla skall Objektet utan dröjsmål av Kunden på Kundens bekostnad och risk återlämnas i enlighet med punkten 13. Om Kunden önskar förlänga Avtalet kontaktar Kunden Fleetpartnern för att få kostnadsförslag. Fleetpartnern kan inte garantera en förlängning. Vid en godkänd förlängning av Avtalet förlängs även åtaganden enligt dessa villkor. Fleetavgiften kan komma att ändras utifrån rådande marknadsläge och kostnader kopplade till Objektet.
3. Äganderätt och nyttjanderätt
a) Äganderätt
Leasinggivaren äger Objektet. Detta innebär att det vid straffansvar är förbjudet för Kunden att överlåta, pantsätta eller hyra ut Objektet. Om rättslig åtgärd skulle vidtas beträffande Objektet under avtalstiden, t ex genom utmätning eller kvarstad eller om Kunden försätts i konkurs, skall Kunden för Kronofogdemyndigheten eller konkursförvaltaren visa upp sitt exemplar av detta Avtal samt upplysa dessa om ägarens eller dess rättsinnehavares rätt till Objektet. Kunden skall därefter omedelbart skriftligen underrätta Fleetpartnern eller dess rättsinnehavare om den av Kronofogdemyndigheten eller konkursförvaltaren vidtagna åtgärden.
b) Överlåtelse
Leasinggivaren, eller den som träder i leasinggivarens ställe, får överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt detta Avtal samt överlåta äganderätten till Objektet. Efter underrättelse om överlåtelsen eller pantsättningen, skall Kunden fullgöra samtliga sina skyldigheter enligt detta Avtal till den som trätt i leasinggivarens ställe. Detta innebär bl a att den nya uthyraren är ensam behörig att i förekommande fall återta Objektet och att vid Kundens återlämnade av Objektet vara mottagare av detta (OBS se punkten 13. Återlämnande av Objektet m.m.). Kunden får inte överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt detta Avtal till annan utan Fleetpartnerns skriftliga medgivande. För det fall Fleetpartnern ger sitt medgivande till överlåtelse av ett Objekt debiteras Kunden 3500 kr exkl. moms i administrativ avgift per Objekt. För kunder med koncern där moderbolaget besitter ett ramavtal och överlåtelse sker inom koncernen debiteras kunden 1000 kr exkl. moms.
c) Inskränkningar i Kundens nyttjanderätt samt övriga restriktioner
Objektet får inte lämnas ut till någon annan person som förare än den som kan visa att hen har behörighet att föra objektet. Ett Objekt får endast brukas av person som innehar giltigt körkort avseende det relevanta Objektet, omfattas av för Objektet gällande försäkring och som i övrigt är lämplig som förare. Kunden får inte pantsätta eller i sin tur uthyra Objektet till annan utan Fleetpartnerns skriftliga medgivande. Kunden får inte utföra ändringar eller ingrepp på eller i Objektet utan Fleetpartnerns skriftliga medgivande. Kunden får inte använda eller tillåta användning av Objektet som direkt eller indirekt medför eller riskerar att medföra att försäkring eller del därav inte gäller. Kunden får inte förena Objektet med sin lösa eller fasta egendom så att äganderätten äventyras genom att Objektet anses utgöra del av eller tillbehör till sådan egendom. Kunden får inte måla Objekt eller påföra Objektet utrustning eller annat material som inte utan skada kan borttagas. Yrkesmässig transport av personer eller gods får inte ske utan Fleetpartnerns skriftliga godkännande samt erforderliga tillstånd. Objektet får inte användas i tävlingssammanhang. Objektet får inte heller föras utanför Sverige utan Fleetpartnerns skriftliga medgivande i varje enskilt fall. Objektet får inte användas i strid med gällande garantibestämmelser. Kunden ska tillse att Objektet alltid är i lagenligt skick och att skötsel sker enligt instruktions/servicebok.
d) Inspektion
Fleetpartnern har rätt att när som helst under leasingperioden inspektera Objektet och vid behov få tillgång till Objektet och Kundens lokaler.
4. Leverans m.m
a) Leverans
Leasinggivaren skall förvärva Objektet från den av Fleetpartnern anvisade Leverantören, som på Fleetpartnerns och leasinggivarens vägnar skall verkställa leverans direkt till Kunden.
b) Undersökning av Objektet, leveransgodkännande
Vid leverans skall Kunden på egen bekostnad vidtaga erforderliga åtgärder för att mottaga Objektet. Kunden skall så snart det kan ske undersöka Objektet och göra kontroller av att det fungerar på sådant sätt som utgör gott handelsskick. Om Objektet visar sig ha fel eller brister skall Kunden genast skriftligen reklamera till Leverantören och sända en kopia till Fleetpartnern. En näringsidkare ska reklamera ett fel inom två veckor från det att felet upptäckts eller borde upptäckts. Som bekräftelse på att Kunden mottagit och godkänt Objektet skall Kunden underteckna ett leveransgodkännande genom Fleetpartnerns anvisningar. Eventuell dröjsmålsränta eller annan avgift till Leverantören, som är hänförlig till Kundens dröjsmål med avgivande av leveransgodkännande eller mottagande, debiteras Kunden. Leverantören ansvarar för att Objekt i förekommande fall är CE-märkta enligt vad som skriftligen överenskommits.
c) Registrering m.m.
Objektet ska registreras hos Transportstyrelsen enligt Fleetpartnerns vid var tid gällande instruktioner.
5. Fel, garanti och reklamation
a) Fel och garanti
Leverantören ansvarar för fel och brister i Objektet. Fleetpartnern har inget ersättningsansvar gentemot Kunden i dessa frågor. För Objektet gäller den garanti som Leverantören tillämpade vid tidpunkten för beställningens tecknande. Om garantin inte täcker uppkomna fel och brister, ska dessa åtgärdas på Kundens bekostnad. Fel och brister i Objektet befriar inte Kunden från skyldigheten att betala avgifterna enligt detta Avtal.
Fleetpartnerns ansvar för Objektet, inklusive dess kvalitet, prestanda, lämplighet för Kunden och andra relaterade brister, är begränsat till det ansvar som Leverantören har i sådana frågor samt att Leverantören faktiskt uppfyller sina skyldigheter gentemot Fleetpartnern. Kunden har rätt att säga upp detta Avtal och/eller begära ersättning för fel och brister endast om Fleetpartnern har motsvarande rätt gentemot Leverantören samt att Leverantören faktiskt uppfyller sina skyldigheter gentemot Fleetpartnern.
Vid leveransförsening, oavsett om denna inte beror på Kunden, ska Kunden godta en korrekt leverans utan att kunna kräva ersättning från Fleetpartnern. Löptiden för Avtalet ska dock förlängas i samma omfattning som förseningen.
b) Reklamation
Kunden ska omedelbart framställa motsvarande krav hos Leverantören och/eller Fleetpartnerns motpart vid reklamation. Kunden är skyldig att bistå Fleetpartnern i juridiska eller andra åtgärder kring reklamationen, på egen bekostnad. På Fleetpartnerns begäran ska Kunden driva Fleetpartnerns krav genom eget ombud. Fleetpartnern kan också överlåta sin rätt att framställa krav mot Leverantören eller annan part till Kunden. Kunden ska stå för samtliga kostnader som Fleetpartnern har till följd av reklamationer, inklusive juridiskt och tekniskt biträde samt rättegångskostnader. Kunden ska på begäran förskottera beräknade kostnader. Om Avtalet överlåts till en ny Fleetpartner, ska både den tidigare och den nya Fleetpartnern få ett exemplar av reklamationen.
6. Fleetavgift och betalning m.m.
Alla avgifter, belopp, kostnader m.m. är angivna exklusive moms. Beloppen är angivna i Svenska kronor om inget annat framgår av Avtalets första sida. Alla avgifter ska erläggas till Fleetpartnern, eller till den som Fleetpartnern anvisar, om inte annat anges särskilt i detta Avtal.
a) Fleetavgift
Fleetavgiften omfattar sådana omkostnader i enlighet med vad som framgår av detta Avtal samt tjänsterna som är valda i Objektspecifikationen. Fleetavgiftens storlek framgår av Objektspecifikationen angiven uppgift. Bilförsäkring ingår i Fleetavgiften enligt de villkor som anges under punkten 8 i dessa allmänna villkor. I övrigt skall Fleetpartnern och Kunden på Objektspecifikationen avtala om vilken utrustning samt tjänster, utöver sommarhjul, som skall ingå i detta Avtal.
b) Exempel på kostnader som inte ingår
I Fleetavgiften ingår inte exempelvis, men inte uteslutande till, överkilometer (körning utöver avtalad körsträcka), förbrukningsmaterial så som byte av torkarblad, påfyllning av spolarvätska, löpande slitage och underhåll så som exempelvis extra oljebyten utöver planenlig service, bromsdelar, bromsvätska, bilbatteri, utbyte av däck. Skador pga. vanvård, felaktigt handhavande eller överbelastning, självrisker på försäkring, bärgningskostnader, trängselavgift, eller andra skatter och avgifter hänförliga till Objektet eller brukandet av Objektet i Sverige och utomlands och andra liknade avgifter, stilleståndsersättning samt yttre åverkan på kaross och lack ingår ej för vilket Kunden ska vara ansvarig.
c) Ändring av Fleetavgiften
Fleetpartnern äger rätt att ändra Fleetavgiften i följande fall:
- Ändrad lagstiftning, kredit-, penning- eller valutapolitisk åtgärd eller annan myndighets åtgärd föranleder därtill.
- Kostnader för kapitaltäckning ökar.
- Anskaffningskostnaden för Objektet skulle bli en annan än den som angivits i Avtalet.
- Betalning till Leverantören skall ske i främmande valuta och kursen för sådan valuta vid betalning är förändrad gentemot den kurs som angivits i Avtalet, ändras Fleetavgiften i motsvarande mån.
- Mervärdesskatt, annan skatt eller pålaga, allmän avgift som Fleetpartnern har att betala avseende Objektet eller uthyrning därav ändras under avtalstiden.
- Preliminärt beräknad klimatbonus inte betalas ut eller utbetalt belopp för klimatbonus avviker från vad som beräknats och dragits av från Objektets inköpspris vid Avtalets ingående.
- Fleetpartnern därutöver direkt drabbas av utgifter eller kostnader som sammanhänger med Objektet eller leasingförhållandet.
- Fleetpartnerns avgifter för Objektet ändras. Fleetpartnern ska vid en sådan ändring ha rätt att ändra Fleetavgiften i motsvarande mån som Fleetpartnerns avgifter ändras. Sådan ändring kan exempelvis, men inte uteslutande till, vara ändring av försäkringens kostnad. Fleetpartnern har endast rätt att höja Fleetavgiften i samma omfattning som de faktiska ökningarna av kostnaderna för Objektet.
- Om Kund tillsammans med Fleetpartnern kommit överens om förlängning av Avtalet.
- Om Kund tillsammans med Fleetpartnern under pågående avtalstid kommit överens om ändrad körsträcka i Avtalet.
- Kundens verkliga körsträcka avviker med mer än vad som avtalats i Avtalet. d) Interimsavgift Interimsavgift skall erläggas av Kunden från och med dagen för leveransgodkännande av Objektet till och med den dag den ordinarie leasingperioden börjar löpa enligt leasingavtalet. Interimsavgiften skall motsvara en trettiondels (1/30) månadskostnad (Fleetavgift) per dag, vid månadsfakturering. Interimsavgiften faktureras med första betalningen. e) Fleetmanagement-tjänster De Fleetmanagement-tjänster som ingår i avtalet framgår på
d) Interimsavgift
Interimsavgift skall erläggas av Kunden från och med dagen för leveransgodkännande av Objektet till och med den dag den ordinarie leasingperioden börjar löpa enligt leasingavtalet. Interimsavgiften skall motsvara en trettiondels (1/30) månadskostnad (Fleetavgift) per dag, vid månadsfakturering. Interimsavgiften faktureras med första betalningen.
e) Fleetmanagement-tjänster
De Fleetmanagement-tjänster som ingår i avtalet framgår på Objektsspecifikationen.
Tjänster som alltid ingår är:
Fordonsförsäkring
Webbbaserad Fleetportal med basfunktionalitet Manuell körjournalshantering
Kundsupport under kontorstid (vardag 8-17) Samlingsfaktura
Fakturaspecifikation
Bokföringsförslag
Hantering av fordonsrelaterade kostnader Förslag till förmånsvärdesberäkning Drivmedelskort och drivmedelshantering
Utöver detta kan Kunden och Fleetpartnern på varje enskild Objektsspecifikation avtala om att följande tilläggstjänster ska ingå;
Vinterhjul
Förvaring, skifte
Ersättningsdäck
Serviceavtal
Reperationsavtal
Automatisk körjournal via applikation Kartvy i kundportalen Avvikelserapporter
Kostnadsanalys
f) Betalning
Fleetavgift samt övriga eventuella avgifter faktureras månadsvis och förfaller till betalning tjugo (20) dagar efter fakturadatum om inte annat skriftligen överenskommits mellan Kunden och Fleetpartnern. Fleetpartnern betalar fakturor utan att Kunden dessförinnan särskilt godkänt kostnader och fakturor och debiterar Kunden för motsvarande belopp enligt de villkor som anges i detta Avtal. Fleetpartnern ansvarar inte i något avseende för fakturornas riktighet. Eventuella reklamationer görs av Kunden direkt till fakturautställaren. Fleetpartnern krediterar inte Kunden förrän Fleetpartnern erhållit kreditfaktura från fakturautställaren.
g) Betalningsförsening
I den mån betalning enligt detta Avtal inte erläggs i rätt tid, skall Kunden erlägga dröjsmålsränta på förfallet belopp som är beräknad efter Riksbankens referensränta plus 8% per månad från och med förfallodatum och tills betalning sker. Jämte dröjsmålsränta utgår en påminnelseavgift om 100 kr och 350 kr plus moms vid inkassostadiet med anledning av den ytterligare administration och kostnader som en försenad betalning innebär. Därutöver skall Kunden ersätta Fleetpartnern för kostnader för eventuella betalningspåminnelse, inkassokostnader och indrivnings-/processkostnader eller andra kostnader som kommit Fleetpartnern tillhanda kopplade till Kundens Objekt.
h) Mervärdesskatt
Mervärdesskatten, förskott, andra kostnader och annan avgift eller skatt som beslutas av myndighet betalas av Kunden till Fleetpartnern vid anfordran.
i) Felparkeringsavgifter
Fleetpartnern har rätt att debitera Kunden 350 kr plus moms i administrationsavgift för varje felparkeringspåminnelse som inkommer till Fleetpartnern för ett Objekt. Fleetpartnerns rätt att debitera Kunden för administrationsavgiften oavsett om Kunden har betalat felparkeringsavgiften själv eller inte.
j) Myndighetsavgifter
Fleetpartnern har rätt att debitera Kunden 350 kr plus moms i administrationsavgift för varje fortkörningsavgift eller motsvarande förfrågan från myndighet som hanteras av Fleetpartnern. Fleetpartnern har även rätt att lämna ut uppgifter på Kundens angivna Förare till berörd myndighet vid förfrågan.
k) Infrastrukturavgifter i Utlandet
Fleetpartnern har rätt att debitera kunden 150 plus moms kr i administrationsavgift för varje hantering av utländska infrastrukturavgfifter såsom vägavgift, broavgift, tull samt valutväxling etc.
l) Skatteavdrag m.m.
Samtliga Kundens betalningar enligt Avtalet skall verkställas utan avdrag för någon nuvarande eller framtida skatt, avgift, eller annan liknande pålaga. Om Kunden är skyldig att göra sådant avdrag, skall Kunden till Fleetpartnern erlägga de ytterligare belopp som erfordras för att Fleetpartnern skall erhålla det belopp Fleetpartnern skulle ha erhållit om något sådant avdrag inte hade gjorts.
7. Överkilometer
a) Överkilometer
Kostnad för överkilometer anges på Objektspecifikationen första sida. Överkilometer är de kilometer som överskrider den avtalade körsträckan och som Kunden debiteras extra för vid återlämning av Objektet.
b) Ändring av körsträcka
Fleetpartnern äger rätt att ändra Avtalet avseende körsträcka om det kan påvisas att Kundens verkliga körsträcka avviker med mer än vad som Avtalats i avtalet. För de fall Kunden önskar ändra körsträckan under avtalstiden görs en bedömning av möjligheterna samt kostnadsuppskattning av Fleetpartnern för varje enskilt fall.
8. Försäkring
I samband med ingåendet av Avtalet tecknas även en bilförsäkring för Objektet (”Bilförsäkringen”) genom Fleetpartnern. Bilförsäkringen ingår i Fleetavgiften men det noteras att avgiften och villkoren för Bilförsäkringen kan komma att ändras under avtalstiden och Fleetpartnern har rätt att justera Fleetavgiften i motsvarande mån, ej mer, som Fleetpartnerns kostnad för Bilförsäkringen justeras mot försäkringsbolaget.
Nedan följer en sammanfattning av vad Bilförsäkringen omfattar och vilka begränsningar som finns. Det är viktigt att notera att nedan endast utgör en sammanfattning och att det är de fullständiga villkoren som återfinns hos försäkringsgivaren If med försäkringen Fleetförsäkring som reglerar Bilförsäkringens fullständiga omfattning samt villkor. Se mer på försäkringsbolagets webbsida https://www.fleetforsakring.se/ . Villkoren hos försäkringsbolaget If kan komma att justeras under avtalstiden. Bilförsäkringen och dess villkor som anges i detta avtal tillhandahålls till fullo av försäkringsbolaget varav Fleetpartnern ej äger något ansvar eller skyldigheter för de villkor som försäkringsbolaget upprättar.
Bilförsäkringen består av tre delar: trafikförsäkring, halvförsäkring och helförsäkring. Trafikförsäkringen är lagstadgad och ersätter personskador samt skador på egendom. Den gäller inom EU, EES och länder anslutna till gröna kort-systemet. Halvförsäkringen innehåller skydd för brand-, glas- och stöldskador, samt maskinskada, räddning och rättsskydd. Helförsäkringen inkluderar utöver halvförsäkringens skydd även vagnskador, vilket täcker skador vid olyckor, skadegörelse och yttre olyckshändelser, såsom kollision eller dikeskörning. Om Objektet omfattas av vagnskadegaranti anpassas försäkringen och Fleetavgiften därefter, och behovet av helförsäkring minskar. Om garantin löper ut under avtalsperioden kan Fleetpartnern justera försäkringen och fakturera Kunden för tillkommande kostnader, om detta inte redan är inkluderat i Fleetavgiften.
Försäkringen har vissa begränsningar, bland annat säkerhetsföreskrifter som Kunden måste följa för att minska risken för skada. Avvikelser från dessa kan påverka ersättningen. Fullständiga försäkringsvillkor finns hos angiven försäkringsgivare och det är Kundens ansvar att ta del av och förstå dessa villkor. Vid försäkringsfall ansvarar Kunden för att betala självrisk och omedelbart reparera skador som inte täcks av försäkringen. Kunden är även skyldig att underrätta Fleetpartnern vid totalförlust eller om Objektet blir obrukbart. Även om Objektet inte kan användas, är Kunden fortsatt betalningsansvarig enligt avtalet.
Vid försäkringsfall skall Kunden omgående inge en skriftlig skadeanmälan direkt till försäkringsbolaget med kopia till Fleetpartnern. Vid försäkringsfall där försäkringsbolaget anser att Objektet som skadats skall repareras skall försäkringsersättningen användas till betalning av reparationen, varvid Avtalet fortsätter att löpa på oförändrade villkor. Vid försäkringsfall där försäkringsbolaget anser att Objektet skall ersättas av ett likvärdigt Objekt istället för att repareras, alternativt ersättas av ett likvärdigt Objekt när Objektet gått förlorat, skall ersättningsobjektet genom en skriftlig beställning, på försäkringsbolagets bekostnad, förvärvas av leasinggivaren från en av Fleetpartnern anvisad och av försäkringsbolaget godkänd leverantör och upplåtas med nyttjanderätt enligt ett nytt avtal till Kunden, varvid det nya avtalet ersätter detta Avtal. Kunden äger ej rätt att kräva samma villkor som det ersatta avtalet, så som exempelvis men inte uteslutande till, samma månadskostnad och löptid. Vid försäkringsfall där försäkringsbolaget anser att Objektet som skadats varken skall repareras eller ersättas av ett likvärdigt Objekt, alternativt ej skall ersättas av likvärdigt Objekt när Objektet gått förlorat, utan försäkringsregleringen skall fullgöras genom utbetalning av en försäkringsersättning, skall Kunden fortsätta att erlägga de fakturor från Fleetpartnern som förfaller till betalning enligt Avtalet fram till dess att leasinggivaren erhållit dels utfallande försäkringsersättning från försäkringsbolaget, dels förekommande mellanskillnad från Kunden enligt den avräkning som skall ske enligt följande. Kunden skall erlägga mellanskillnaden mellan, å ena sidan förfallna oreglerade fakturor och återstående fakturor och å andra sidan vad Fleetpartnern erhållit i försäkringsersättning och vid försäljning av Objektet.
Om Objektet skadas eller förloras eller om leasinggivaren eller Fleetpartnern krävs på skadestånd och försäkringen inte gäller eller inte täcker hela skadan skall Kunden hålla leasinggivaren och Fleetpartnern skadeslös. Kunden äger inte erhålla nedsättning av Fleetavgiften för tid under vilken Objektet ej kan brukas, utan har att hålla sig helt till försäkringsersättningen.
Fleetpartnern är, oavsett anledningen till Objektets obrukbarhet, inte skyldigt att ställa ersättningsobjekt till Kundens förfogande. Kunden är inte berättigad till ersättning av leasinggivaren eller Fleetpartnern för direkta eller indirekta kostnader under den tid då Objektet är obrukbart.
9. Skada, förlust mm
a) Skada på eller förlust av Objektet
Kunden är, oberoende av vållande, skyldig att genast skriftligen meddela Fleetpartnern om Objektet skadas, förslits onormalt eller förloras. Fleetpartnern äger härvid rätt att begära säkerhet av Kunden för de förfallna och återstående fakturor och hyror och andra ersättningar enligt detta Avtal. Vid förlust eller skada på Objektet, eller om Kunden av annan anledning inte kan bruka Objektet, skall Kunden ändå fullgöra sina förpliktelser enligt detta Avtal. Om Objektet repareras skall Fleetpartnern använda utfallande försäkringsersättning till betalning av reparationen. Kostnader för reparation utöver vad Fleetpartnern erhåller på grund av försäkring ansvarar Kunden för.
b) Skada orsakad av Objektet
Kunden är ensam ansvarig för alla skador som Objektet kan vålla på person och egendom, även i vad avser tredje man, samt skall hålla leasinggivaren samt Fleetpartnern helt skadelös med anledning av eventuella krav i dylika hänseenden. Vad nu sagts gäller även vid transport av Objektet till eller från Kunden.
10. Skötsel, underhåll och kontrollbesiktning
Kunden skall på egen bekostnad väl vårda, underhålla och reparera Objektet så att detta är i gott och funktionellt skick – både in- och utvändigt och ej utsätts för slitage utöver det normala. För rådgivning kring skötsel av Objektet samt vad som utgör normalt respektive onormalt slitage vänligen ta del av värdefull information på Fleetpartnerns hemsida. Kunden ska tillse att Objektet servas i enlighet med tillverkarens instruktioner och servicerekommendationer samt att underhåll och reparationer utförs av auktoriserad verkstad eller som anvisats av Fleetpartnern med originaldelar till Objektet oavsett om service och/eller reparationer ingår i Fleetavgiften eller inte. Vid utebliven eller felaktigt utförd service påför Fleetpartnern Kunden en extra debitering om 20 000 kr, eller den verkliga skadans belopp om det är högre än 20 000 kr, med anledning av att värdeminskningen av Objektet påverkas och garantier kan upphöra att gälla. För fullständiga servicevillkor, se punkt 2 i Villkoren för Fleetmanagement-tjänster.
Kunden skall i enlighet med var tid gällande regler om kontrollbesiktning, på egen bekostnad, låta besiktiga Objektet av Swedac godkänt besiktningsföretag. Kunden ansvarar för att kontrollbesiktningen utförs i enlighet med krav från gällande myndighet.
11. Hinder i nyttjandet av Objektet, fel eller brist i Objekt
Fleetpartnern bär inget ansvar gentemot Kunden för hinder i nyttjandet av Objektet så länge hindret inte beror på Fleetpartnern. Detta gäller även då hindret inte vållats av Kunden såsom vid exempelvis garantiärenden, fabrikationsfel, föreskrift i författning, myndigheters beslut, brist på drivmedel eller reservdelar, fackliga stridsåtgärder, stöld etc. Sådana hinder medför inte heller minskning av eller befrielse från Kundens förpliktelser enligt detta Avtal. Fleetpartnern är, oavsett anledningen till Objektets obrukbarhet, inte skyldig att ställa ersättningsobjekt till Kundens förfogande.
12. Uppsägning
a) Kundens rätt till uppsägning
Kunden har alltid rätt att säga upp Avtalet i förtid och omedelbart återlämna Objektet i enligt med vad som följer av punkten 13 och leasingavtalet. Dock ska Kunden ersätta Fleetpartnern enligt vad som följer nedan.
b) Fleetpartnerns rätt till uppsägning
Fleetpartnern äger rätt att omedelbart säga upp detta Avtal varvid Kunden omedelbart ska återlämna Objektet i enlighet med vad som följer av punkten 13 och ersätta Fleetpartnern enligt vad som följer nedan i följande fall:
- -Om Kunden, genom att inte fullgöra förpliktelse i detta Avtal, äventyrar leasinggivarens äganderätt eller värdet därav, t.ex. genom vanvård av Objektet eller vägran att låta leasinggivaren eller Fleetpartnern låta inspektera detsamma.
- Om Kunden trots påminnelse om betalning i mer än 20 dagar underlåtit att betala förfallen avgift.
- Om Kunden blir försatt i konkurs eller eljest av Fleetpartnern finnes vara på sådant obestånd, att det kan antas att Fleetavgiften inte blir rätteligen erlagd.
- Om Kunden trots påminnelse inte erlägger trängselavgift, infrastrukturavgift, felparkeringsavgift, böter eller andra skatter och avgifter hänförliga till Objektet eller brukandet av Objektet i Sverige och utomlands.
- Eventuell säkerhet för Avtalet eller annan förpliktelse som Kunden har mot leasinggivaren eller Fleetpartnern inte längre är betryggande.
- Kunden i övrigt åsidosätter bestämmelse i detta Avtal av vikt för leasinggivaren eller Fleetpartnern.
- Det finns skälig anledning antaga att Kunden inte kommer att fullgöra sina betalningsförpliktelser enligt Avtalet eller annan förpliktelse mot leasinggivaren eller Fleetpartnern.
- Om Objektet totalförstörs och inte går att ersätta med ett likvärdigt objekt har leasinggivaren rätt att säga upp Avtalet.
c) Ersättning vid uppsägning
För det fall Avtalet sägs upp av Kunden i förtid enligt ovan skall Kunden till Fleetpartnern dels betala samtliga de förfallna obetalda Fleetavgifterna och övriga eventuella avgifter, jämte ränta därå enligt punkt 6 till dess full betalning skett, dels samtliga kostnader uppkomna i samband med ett eventuellt återtagande av fordonet. Kunden skall vidare utge ersättning till Fleetpartnern med anledning av att Avtalet sagts upp i förtid och denna ersättning skall uppgå till fyrtiofem (45)% av summan av de kvarvarande ej förfallna Fleetavgifterna för den återstående avtalstiden. Om den förtida uppsägningen av Avtalet sker innan leasingperioden löpt i tolv (12) månader skall Kunden erlägga hundra (100) % av samtliga Fleetavgifter som avser tiden fram till och med den tolfte (12:e) månaden av leasingperioden och först avseende tiden från och med leasingperiodens trettonde (13:e) månad ska ovan angiven ersättning om fyrtiofem (45) % av de kvarvarande ej förfallna Fleetavgifter för den återstående avtalstiden erläggas. Om den förtida uppsägning sker när det återstår tre (3) månader eller mindre av leasingperioden skall Kunden, oaktat vad som anges ovan, betala hundra (100) % av de kvarvarande ej förfallna Fleetavgifterna för den återstående avtalstiden. Om
Fleetpartnern efter upprättat testprotokoll konstaterar att fordonet, med hänsyn tagen till ålder och körsträcka, har utsatts för förändring i strid med Avtalet, är behäftat med fel och brister eller onormalt slitage eller om fordonet använts på annat sätt än vad som föreskrivs enligt Avtalet, skall Kunden ersätta Fleetpartnern med ett belopp motsvarande värdeminskningen som det medför. Dessutom ska Kunden ersätta eventuella överkilometer för körning utöver den beräknade genomsnittliga körsträckan per månad. Genomsnittlig körsträcka beräknas genom att avtalad körsträcka divideras med leasingperioden. Se mer information och exempel i punkten 13 nedan.
13. Återlämnande av Objektet m.m.
Inför Avtalets utgång skall Kunden boka en tid för återlämningstest samt dag och tid för återlämning av Objektet hos en av Fleetpartnern anvisad part. Vid avtalstidens utgång eller vid förtida uppsägning av Avtalet skall Objektet omgående, på Kundens bekostnad och risk, transporteras till av Fleetpartnern anvisad adress. Risken för Objektet övergår på Fleetpartnern när Objektet mottagits av Fleetpartnern eller av Fleetpartnern anvisat ombud. Vid återlämningstestet samt återlämnandet av Objektet ska Objektet vara tvättat och rengjort, både ut- och invändigt samt att karossen, underredet och motor vara avtvättade. Service enligt tillverkarens föreskrifter skall vara utförd vid återlämnandet samt dokumenterat enligt tillverkarens bestämmelser. Vid utebliven eller felaktigt utförd service påför Fleetpartnern Kunden en extra debitering om 20 000 kr, eller den verkliga skadans belopp om det är högre än 20 000 kr, med anledning av att värdeminskningen av Objektet påverkas och garantier kan upphöra att gälla. Fordonshandlingar ska finnas tillgängliga (Registreringsbevis, bilprovningens besiktningsprotokoll, instruktionsböcker och servicebok). All utrustning som levererades med Objektet eller som annars tillkommit under Avtalet ska finnas med och vara intakta. Detta gäller bland annat för alla nycklar, nyckel till låsbara hjulmuttrar, varningstriangel, reservhjul eller motsvarande utrustning, verktygssats, domkraft, eventuella skivor till navigator etc. Sommar- respektive vinterhjul ska placeras i Objektet tillsammans med tillhörande hjulmuttrar och hjulsidor. Eventuella dekaler, klistermärken eller logo-typer skall avlägsnas innan återlämnandet. Om eventuell skadeanmälan saknas vid återlämnandet kommer Kunden att debiteras hela kostnaden för reparationerna av Objektet. När återlämningstestet är genomfört erhålls en skriftlig rapport. Rapporten anger de skador som har konstaterats vilka inte är att hänföra till normalt slitage och kostnad för att åtgärda dessa. Kostnaden för dessa skador samt eventuella kostnader för överkilometer enligt Avtalet ska regleras vid återlämnandet. Ytterligare information angående återlämning finns i bifogad Återlämningsguide och för fullständiga och aktuella uppgifter avseende återlämning se unifleet.se/aterlamning. Kunden ansvarar för att Fleetpartnerns återlämningsdokument signeras vid återlämning tillsammans med mottagande part samt att denna skickas till Flyttbolaget. Fleetpartnerns dokument för återlämning finns under https://unifleet.se/faq/aterlamning/.
Vid återlämnandet skall viktiga handlingar såsom servicebok, instruktionsbok, garantibevis etc. medfölja. Har Objektet varit försett med extrautrustning skall också sådan extrautrustning medfölja vid återlämnandet. Kostnad för att ersätta förkomna handlingar enligt ovan samt eventuell extrautrustning skall ersättas av Kunden. Om Kunden inte i tid verkställer ett sådant återlämnande av Objektet äger Fleetpartnern rätt att erhålla en avgift, per dag, som uppgår till en femtondels (1/15) Fleetavgift, samt eventuella tillkommande kostnader enligt Avtalet. Vid återlämnandet skall även eventuell resterande vägtrafikskatt, trängselavgift, infrastrukturavgift, felparkeringsavgift, böter eller andra skatter och avgifter hänförliga till Objektet eller brukandet av Objektet i Sverige och utomlands, och annan avgift som påförts Fleetpartnern av uppbördsmyndighet erläggas av Kunden direkt till Fleetpartnern. Vid återlämnandet får Objektet inte vara belagt med körförbud. Objektet skall återlämnas i det skick Kunden mottagit detsamma vid detta Avtals start, bortsett från normalt slitage. För exempel om normalt samt onormalt slitage se mer information på Fleetpartnerns hemsida, https://unifleet.se/aterlamning/. Skulle nämnda kontroll utvisa att Objektet inte uppfyller de ovan ställda krav eller i övrigt är behäftad med fel och/eller brister som inte kan anses som normalt slitage skall Kunden, vid Fleetpartnerns anfordran, ersätta Fleetpartnern för den kostnad som krävs för att Objektet skall kunna ställas i det skick som Objektet skulle ha haft om det inte var behäftat med fel och/eller brister som inte kan anses som normalt slitage vid återlämnandet av Objektet. För det fall Objektet inte återlämnas frivilligt vid Avtalets upphörande skall Kunden ersätta Fleetpartnern för samtliga kostnader som följer av att Fleetpartnern återtar Objektet genom handräckning eller annan åtgärd av berörd myndighet. Vid återlämnandet skall även avläsning ske av Objektets mätarställning och sammanlagd körsträcka för hela leasingperioden för fastställande om eventuell överkilometerersättning skall utgå på så sätt som anges i Avtalet. I händelse av att Avtalet avbryts i förtid förbehåller sig Fleetpartnern rätten att uttaga en ersättning som motsvarar Fleetavgiften för resterande avtalstid som anges i punkten 12 ovan. Kostnad för överkilometer vid Avtalets upphörande beräknas och uttages i proportion till verklig leasingperioden enligt den princip som redovisas nedan.
Exempel kostnad överkilometer: Om avtalad leasingperiod är 36 månader med överenskommen körsträcka om 45 000 kilometer (1250 kilometer/månad) och Avtalet upphör i förtid efter 30 månader med en faktisk körsträcka om 40 000 kilometer (1333 kilometer/månad) innebär det att Kunden betalar för de faktiska överkilometerna per månad, dvs. 30 månader x 83 överkilometer per månad = 2490 överkilometer. Kostnaden per överkilometer framgår i Objektspecifikationen.
14. Meddelanden
Kunden skall omedelbart underrätta Fleetpartnern om adressändring. Meddelande, som rör detta Avtal, som av leasinggivaren eller Fleetpartnern tillsänts Kunden, skall anses ha nått adressaten senast på femte dagen efter avsändandet, om meddelandet sänts till den adress som är angiven i Avtalet eller som på annat sätt är känd av leasinggivaren eller Fleetpartnern. Meddelande som sänts med e-post skall anses ha nått Kunden dagen efter avsändandet.
15. Lagval och tvister
För tolkningen och tillämpningen av detta Avtal gäller svensk rätt. Tvister i anledning av detta Avtal skall avgöras av svensk domstol.
16. Tillägg och ändringar
Detta Avtal innehåller allt vad som avtalats mellan parterna. Muntliga överenskommelser om tillägg eller ändringar är inte giltiga utan måste för att vara gällande ske skriftligen och undertecknas av båda parter.
17. Force Majeure m.m.
Fleetpartnern är inte ansvariga för skada eller dröjsmål som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout, försenad eller utebliven leverans eller annan liknande omständighet utanför Fleetpartnerns kontroll. Förbehåll i fråga om strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om Fleetpartnern själv är föremål för, eller vidtar, sådan konfliktåtgärd. Fleetpartnern är inte heller skyldigt att i andra fall ersätta skada som uppkommer om Fleetpartnern å sin sida varit normalt aktsam. Fleetpartnern ansvarar inte i något fall för indirekt skada.
——————————————————————————-
Uppgiftslämnande i enlighet med Kreditupplysningslagen
Uppgifter om krediten, betalningsförsummelser och kreditmissbruk kan av Fleetpartnern komma att lämnas till kreditupplysningsföretag mfl. Ytterligare upplysningar om uppgiftslämnande kan erhållas av Fleetpartnern.
Information
Fleetpartnern registrerar och använder personuppgifter hos de som företräder Kunden och Kundens anställda. Detta för att kunna erbjuda Kunden de bästa råden och de bästa tjänsterna samt för att uppfylla de legala krav som är tillämpliga. Du kan läsa mer om vilka personuppgifter Fleetpartnern registrerar, hur Fleetpartnern använder dessa och dina rättigheter i Fleetpartnerns information om behandling av personuppgifter på Unifleet Personuppgiftsbiträdesavtal på Unifleet.se/integritetspolicy. Informationen kan på förfrågan också fås i skriftliga handlingar